Η Πολεμική Αεροπορία στην Ελλάδα έχει κάνει τρομερά βήματα μπροστά, αφού έχει καταφέρει ενισχυθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια με την απόκτηση 24 Rafale και την αναβάθμιση των F-16 στο επίπεδο V.

Τα Rafale, με τις τελευταίες παραδόσεις να ολοκληρώθηκαν τον Ιανουάριο του 2024, ενισχύουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες της χώρας. Παράλληλα, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16V συνεχίζεται, με στόχο έως το 2025 να έχουν παραδοθεί 47 αεροσκάφη από τα συνολικά 82 που προγραμματίζονται.

Ένα από τα βασικά στοιχεία που προσφέρουν επιχειρησιακή υπεροχή στα σύγχρονα μαχητικά είναι η χρήση ραντάρ τεχνολογίας AESA. Η μετάβαση από τα παραδοσιακά ραντάρ μηχανικής σάρωσης στα AESA επιτρέπει καλύτερη ανίχνευση στόχων, αυξημένη εμβέλεια και ταχύτερη επεξεργασία δεδομένων.

Η τεχνολογία αυτή άρχισε να αναπτύσσεται στις αρχές της δεκαετίας του ’90, με τις ΗΠΑ να πρωτοπορούν. Στη συνέχεια, η Ρωσία και η Γαλλία ανέπτυξαν τα δικά τους συστήματα, αρχικά PESA και αργότερα AESA, όπως το RBE2 AESA για το Rafale.

Η σημασία των AESA ραντάρ είναι τόσο μεγάλη που πολλές χώρες τα θεωρούν προαπαιτούμενο για την επιλογή μαχητικών. Για παράδειγμα, η Νότια Κορέα προτίμησε το F-15K έναντι του Rafale, καθώς το πρώτο διέθετε AESA ραντάρ AN/APG-63(V)2, ενώ η Σιγκαπούρη επέλεξε το F-15SG για παρόμοιους λόγους. Η ενσωμάτωση αυτής της τεχνολογίας στα ελληνικά F-16V και Rafale ενισχύει σημαντικά την αεροπορική ισχύ της χώρας.