Το υποβρύχιο Type 209/1400 είναι μια βελτιωμένη έκδοση της γνωστής γερμανικής σειράς Type 209, που σχεδιάστηκε από την Ingenieurkontor Lübeck (IKL) και κατασκευάζεται από την ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS).
Πρόκειται για ένα συμβατικό υποβρύχιο ντίζελ-ηλεκτρικό, με εκτόπισμα περίπου 1.400 τόνων σε κατάδυση, μήκος 62 μέτρα και πλάτος 6,2 μέτρα. Διαθέτει σύστημα αναβαθμισμένης τεχνολογίας, όπως τορπίλες βαρέος τύπου (π.χ. SST-4, DM2A4) και πυραύλους Harpoon, ενώ μπορεί να φτάσει ταχύτητες 22 κόμβων υποβυθισμένο και να παραμένει σε αποστολή έως 50 ημέρες.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει επί του παρόντος υποβρύχια Type 209/1400 στην υπηρεσία της, καθώς ο ελληνικός στόλος περιλαμβάνει κυρίως Type 209/1100 (κλάσης Γλαύκος) και Type 209/1200 (κλάσης Ποσειδών), καθώς και τα νεότερα Type 214. Ωστόσο, η Ελλάδα φαίνεται να εξετάζει το Type 209/1400 ως πιθανή λύση για ενίσχυση του υποβρυχιακού της στόλου, ιδιαίτερα μετά από αναφορές για αγορά μεταχειρισμένων μονάδων, όπως τα βραζιλιάνικα Tupi (έκδοση 209/1400) που η Βραζιλία σκοπεύει να αποσύρει.
Το 2021, ο Αρχηγός ΓΕΝ ανέφερε ότι το ΠΝ εξετάζει την απόκτηση μεταχειρισμένων υποβρυχίων για να καλύψει το κενό μέχρι την παράδοση νέων σκαφών, με τα 209/1400 να θεωρούνται αξιόπιστη επιλογή λόγω της μακράς εμπειρίας της χώρας με την κλάση Type 209.
Το 209/1400 προσφέρει μεγαλύτερο εκτόπισμα και καλύτερη τεχνολογία σε σύγκριση με τα παλαιότερα ελληνικά 209/1100 και 209/1200, με αναβαθμισμένα συστήματα sonar και όπλα. Η εμπειρία της Ελλάδας με την κλάση διευκολύνει την εκπαίδευση και συντήρηση.
Ως μεταχειρισμένο, μπορεί να απαιτεί σημαντικό εκσυγχρονισμό, ενώ δεν διαθέτει σύστημα AIP (Air-Independent Propulsion), που υπάρχει στα Type 214, μειώνοντας την υποβρύχια αυτονομία σε σύγκριση με νεότερα μοντέλα.
Η ματιά της Ελλάδας έρχεται εν μέσω έντασης με την Τουρκία, η οποία διαθέτει 12 υποβρύχια Type 209 (4 Type 209/1200 και 8 Type 209/1400), με τα τελευταία να αναβαθμίζονται από την STM. Η απόκτηση 209/1400 θα μπορούσε να ενισχύσει την ελληνική αποτροπή, ιδιαίτερα στο Αιγαίο, αν και η Τουρκία προχωρά με τα Type 214TN, δημιουργώντας ένα κενό τεχνολογίας που η Ελλάδα θα πρέπει να καλύψει μελλοντικά.
Το Type 209/1400 αποτελεί μια ενδιάμεση λύση για την Ελλάδα, αξιοποιώντας την εμπειρία με την κλάση 209, αλλά η τελική απόφαση εξαρτάται από το κόστος, την κατάσταση των διαθέσιμων σκαφών και τις μακροπρόθεσμες στρατηγικές ανάγκες του ΠΝ, που στρέφεται προς νεότερα μοντέλα όπως τα Type 214 ή το Scorpène.
Διαβάστε επίσης:
Απαντά η Τουρκία στους θαλάσσιους χωροταξικούς χάρτες τις Ελλάδας και κόβει στα δύο το Αιγαίο