Μια μεγάλη συμφωνία που ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ παρουσίαζε ως νίκη στην εκστρατεία του για να «ανακαταλάβει» την Διώρυγα του Παναμά από την Κίνα βρίσκεται τώρα σε κίνδυνο λόγω της αντιδράσεως του Πεκίνου.

Η πώληση αξίας 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που αφορά δύο λιμάνια που διαχειρίζεται η CK Hutchison (μια ιδιωτική εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ) σε ένα κονσόρτσιουμ με επικεφαλής την αμερικανική επενδυτική εταιρεία BlackRock, είχε προγραμματιστεί να υπογραφεί την περασμένη εβδομάδα.

Ωστόσο, η συμφωνία καθυστερεί λόγω πιέσεων από την Κίνα, της οποίας η ρυθμιστική αρχή των αγορών ξεκίνησε έλεγχο για τη συμφωνία, ενώ κρατικές εφημερίδες την κατέκριναν ως «υπονόμευση των εθνικών συμφερόντων» της χώρας.

Γιατί είναι σημαντική;

Στην ομιλία του κατά την ορκωμοσία του τον Ιανουάριο, ο Τραμπ ισχυρίστηκε χωρίς αποδείξεις, ότι η Κίνα ελέγχει τη διώρυγα και υποσχέθηκε ότι οι ΗΠΑ θα την ανακαταλάβει, χαρακτηρίζοντάς την «ζωτικής σημασίας» για την εθνική ασφάλεια. Η κυβέρνηση του Παναμά διαχειρίζεται την αμερικανικής κατασκευής διώρυγα από το 1999, όταν οι ΗΠΑ την παρέδωσαν στη χώρα.

Ο Τραμπ δεν απέκλεισε στρατιωτική ενέργεια και έχει ζητήσει από το Υπουργείο Άμυνας να καταρτίσει σχέδια για την αποστολή περισσότερων στρατευμάτων στον Παναμά για να «ανακτήσει» τον διώρυγα, από τον οποίο διέρχεται το 40% του αμερικανικού εμπορίου.

Σε επίσκεψη στον Παναμά την Τρίτη, ο Υπουργός Άμυνας Pete Hegseth (Πιτ Χέγκσεθ) επανέλαβε την υπόσχεση του Τραμπ να «απομακρύνει την κινεζική επιρροή» από τον διώρυγα.

«Δεν θα επιτρέψουμε στην κομμουνιστική Κίνα ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα να απειλήσει τη λειτουργία ή την ακεραιότητα του διώρυγα», δήλωσε Πιτ Χέγκσεθ.

Η Κίνα ισχυρίζεται ότι ποτέ δεν παρενέβη στη λειτουργία του διώρυγα και χαρακτήρισε «ανεύθυνες» τις δηλώσεις του Χέγκσεθ.

«Συμβουλεύουμε τις ΗΠΑ να αναλογιστούν τον εαυτό τους σχετικά με τον εκβιασμό και τη λεηλασία των αναπτυσσόμενων χωρών της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής, συμπεριλαμβανομένου του Παναμά, και να σταματήσουν να διαστρεβλώνουν και να συκοφαντούν την Κίνα», δήλωσε ένας εκπρόσωπος της κινεζικής πρεσβείας στον Παναμά.

Ο Παναμάς αρνείται τους ισχυρισμούς του Τραμπ σχετικά με την ουδετερότητα της διώρυγας, η οποία είναι κατοχυρωμένη στο σύνταγμά του. Ωστόσο, για να ανακουφίσει την πίεση από την Ουάσινγκτον, τον Ιανουάριο ξεκίνησε έλεγχο στην Panama Ports Co. (PPC) της CK Hutchison, η οποία από το 1997 λειτουργεί δύο λιμάνια στον διώρυγα: το Balboa στον Ειρηνικό και το Cristóbal στον Ατλαντικό.

Η Hutchison PPC έχει το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται δύο λιμάνια κατά μήκος της Διώρυγας του Παναμά — το Balboa στην πλευρά του Ειρηνικού, πάνω και το Cristóbal στην πλευρά του Ατλαντικού.

Η Hutchison PPC έχει το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται δύο λιμάνια κατά μήκος της Διώρυγας του Παναμά — το Balboa στην πλευρά του Ειρηνικού, πάνω και το Cristóbal στην πλευρά του Ατλαντικού.

Τη Δευτέρα, ο Γενικός Ελεγκτής του Παναμά δήλωσε ότι ο έλεγχος αποκάλυψε ότι η σύμβαση ήταν «υπερβολικά ευνοϊκή» για την Hutchison PPC, κοστίζοντας στον Παναμά 1,3 δισεκατομμύριο δολάρια σε έσοδα, και ότι οι αρχές θα μηνύσουν τους υπεύθυνους για την ανανέωσή της το 2021.

Η «μακρά πένα» της Κίνας

Η πώληση των δύο κινεζικών λιμανιών δεν αφορά μόνο τον Παναμά, σύμφωνα με τον Christopher Hernandez-Roy, ανώτερο συνεργάτη του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS) στην Ουάσινγκτον.

«Αποτελεί μεγάλη νίκη για τις προσπάθειες της διοίκησης Τραμπ να περιορίσει την Κίνα στη Δυτική Ημισφαίριο», δήλωσε, προσθέτοντας ότι αυτό είναι κάτι που η Κίνα «δεν θα ήθελε να συμβεί».

Παρόλο που η CK Hutchison, που ανήκει στον δισεκατομμυριούχο Li Ka-shing, είναι ιδιωτική εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ, το Πεκίνο έδειξε γρήγορα τη δυσαρέσκειά του με τη συμφωνία.

«Η Κίνα αντιτίθεται σταθερά στην οικονομική πίεση και τον εκβιασμό που βλάπτουν τα νόμιμα δικαιώματα άλλων χωρών», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών της ΚίναςGuo Jiakun, την περασμένη εβδομάδα.

Κινεζικά γραφεία στο Χονγκ Κονγκ έχουν αναδημοσιεύσει άρθρα από φιλοκυβερνητικές εφημερίδες που κατηγορούν την πώληση ότι «υπονομεύει τα εθνικά συμφέροντα» της Κίνας. Επιπλέον, ο κινεζικός ρυθμιστής αγορών δήλωσε ότι η συμφωνία υπόκειται σε «έλεγχο αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας» για να «προστατευθεί ο δίκαιος ανταγωνισμός».

Το κινεζικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Cosco Shipping Rose διέρχεται από το κανάλι του Παναμά το 2018

Το κινεζικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Cosco Shipping Rose διέρχεται από το κανάλι του Παναμά το 2018

Η προγραμματισμένη ημερομηνία υπογραφής (2 Απριλίου) πέρασε χωρίς να ολοκληρωθεί η συμφωνία.

Παρόλο που ούτε η BlackRock ούτε η CK Hutchison έχουν σχολιάσει δημόσια την καθυστέρηση, αναλυτές πιστεύουν ότι, δεδομένων των 104% δασμών που επέβαλαν οι ΗΠΑ στην Κίνα, τα λιμάνια μπορεί να γίνουν «μοχλός πίεσης» για να εξασφαλίσει το Πεκίνο παραχωρήσεις από την Ουάσινγκτον.

«Αυτό που φαίνεται πιο σημαντικό είναι η προσπάθεια της Κίνας να αποκτήσει πλεονέκτημα στις διαπραγματεύσεις με τον Τραμπ», δήλωσε η Angela Zhang, καθηγήτρια Δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας.

Παρόλο που η συμφωνία δεν περιλαμβάνει λιμάνια της Hutchison στο Χονγκ Κονγκ και την Κίνα, η CK Hutchison είναι εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ, γεγονός που, σύμφωνα με την Zhang, σημαίνει ότι η Κίνα «μπορεί να έχει δικαιοδοσία», ακόμα κι αν η συναλλαγή «έγινε εκτός των συνόρων της».

Διαβάστε επίσης:

Οι ευρείς παγκόσμιοι δασμοί του Τραμπ τέθηκαν σε ισχύ, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή αναστάτωσης

Γίνεται πια σοβαρό το θέμα με τα τουρκικά drone και τα όπλα τους σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο

Νετανιάχου απειλεί με στρατιωτική επίθεση: «Αν δεν καταστραφούν οι πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν, θα δράσουμε μόνοι μας»