Τον Ιανουάριο του 2018, κατά τη διάρκεια επίσκεψης του Προέδρου Ερντογάν στο Παρίσι, η Τουρκία κοινοποίησε στη γαλλοϊταλική κοινοπραξία Eurosam, με σκοπό την «προετοιμασία της σύμβασης ανάπτυξης και παραγωγής για το μελλοντικό σύστημα ώστε να καλύψει τις επιχειρησιακές ανάγκες της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας», εξήγησε τότε η Eurosam.
Ωστόσο, σημειώνει το opex360.com, «τα πράγματα δεν προχώρησαν περισσότερο, καθώς οι διαφωνίες μεταξύ Παρισιού και Άγκυρας στη συνέχεια πολλαπλασιάστηκαν».
Η Τουρκία θεωρήθηκε «ανταγωνιστής», κυρίως λόγω συγκρουώμενων συμφερόντων με τους Γάλλους στην Αφρική καθώς και της στάσης του Παρισιού υπέρ της Αθήνας, στην ελληνοτουρκική διένεξη στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Τον Ιούνιο του 2020, το λοκάρισμα της φρεγάτας «Courbet», από ραντάρ τουρκικού πλοίου ήταν το σοβαρότερο περιστατικό μεταξύ των δύο χωρών.
Ταυτόχρονα, η Γαλλία παρείχε στήριξη στην Ελλάδα, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την υπογραφή στρατιωτικής συμφωνίας που προβλέπει αμοιβαία αμυντική ρήτρα καθώς και την πώληση είκοσι τεσσάρων μαχητικών Rafale και τριών φρεγατών Defense and Intervention [FDI].
Τούτου λεχθέντος, φαίνεται ότι οι γαλλοτουρκικές σχέσεις σταδιακά «ζεσταίνονται». Τον περασμένο Νοέμβριο, η φρεγάτα Courbet έκανε επιχειρησιακό ενδιάμεσο σταθμό στην… Κωνσταντινούπολη, σαν να είχε «ξεχαστεί» το περιστατικό που συνέβη τέσσερα χρόνια νωρίτερα, τονίζεται.
Πιο πρόσφατα, η Αθήνα ζήτησε εξηγήσεις από το Παρίσι σχετικά με την πιθανή πώληση πυραύλων αέρος-αέρος Meteor στην Άγκυρα, κάτι που θα μπορούσε να εξαλείψει το πλεονέκτημα της αεροπορίας της έναντι των Τούρκων ομολόγων της χάρη στο Rafale.
Την ίδια ώρα, στα τέλη Ιανουαρίου, δημοσιοποιήθηκε έκθεση που εκπονήθηκε από πέντε γερουσιαστές της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και Άμυνας που επισκέφθηκαν πρόσφατα την Τουρκία (Christian Cambon, Olivier Cigolotti, Nicole Duranton, Sylvie Goy-Chavent και Jean-Marc Vayssouze-Faure), οι οποίοι τάχθηκαν υπέρ μιας «ενίσχυσης των γαλλοτουρκικών σχέσεων προκειμένου να δράσουμε από κοινού για την ειρήνη», αναφέρει το Zone Millitaire.
«Τα μέλη της αντιπροσωπείας θεωρούν ότι η ενίσχυση της εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο χωρών πρέπει να αποτελεί στόχο προτεραιότητας στη συνέχιση του πολιτικού διαλόγου που ανανεώθηκε με την ευκαιρία αυτής της επίσκεψης γερουσιαστών», σημειώνεται.
«Αυτή η απαραίτητη εμπιστοσύνη, που βασίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό και την αναγνώριση του ουσιαστικού ρόλου των δύο χωρών στον μεσογειακό κόσμο, πρέπει να εδραιωθεί με ισχυρές αποφάσεις όσον αφορά την οικονομική, στρατιωτική, πολιτιστική, εκπαιδευτική και αποκεντρωμένη συνεργασία, αλλά και με την επιβεβαίωση της κοινές πεποιθήσεις σχετικά με τον σεβασμό του διεθνούς δικαίου και την επιθυμία επίλυσης περιφερειακών συγκρούσεων μέσω του διαλόγου και της αναζήτησης δίκαιων και ισότιμων συμβιβασμών», τονίζεται.
Έτσι, η έκθεση αναφέρει ότι «η εμπιστοσύνη μεταξύ Γαλλίας και Τουρκίας […] πρέπει επίσης να μπορεί να ενισχυθεί στη διμερή στρατιωτική συνεργασία που απαιτεί το υψηλότερο επίπεδο εμπιστοσύνης και αποτελεί προτεραιότητα για τους Τούρκους συνομιλητές που συναντήθηκαν».
Σύμφωνα με τους εισηγητές, «η Τουρκία είχε συμμετάσχει σε πολλές συνεργασίες με ευρωπαϊκά κράτη -κυρίως με την Ισπανία σε ελικοπτεροφόρα και με τη Γερμανία για υποβρύχια- ενώ πρόσθεσε ότι σχεδιάζει να ξεκινήσει νέα προγράμματα, ιδιαίτερα όσον αφορά τα υποβρύχια drones».
Η έκθεση θεωρεί επίσης ότι θα ήταν «ιδιαίτερα σημαντικό να πραγματοποιηθεί μια κοινή στρατηγική αναθεώρηση προκειμένου να εξεταστούν θέματα κοινού ενδιαφέροντος και να υποδειχθεί ότι όντως έχει γυρίσει μια σελίδα», λέει το Zone Millitaire.
Με βάση την ανακοίνωση της Eurosam, η πιθανότητα της Τουρκίας να εμπλακεί στο SCAF (Future Combat Air System) είναι εξαιρετικά αμφίβολη. Παρόλο που η τουρκική πλευρά έχει εκφράσει ενδιαφέρον, υπάρχουν σοβαρά εμπόδια.
Η Ελλάδα, ως βασικός σύμμαχος της Γαλλίας, πιθανότατα θα αντιδρούσε έντονα σε μια τέτοια συνεργασία.
Το SCAF βασίζεται σε υψηλού επιπέδου συνεργασία και κοινή ανάπτυξη τεχνολογιών. Η Τουρκία έχει αποκλειστεί από το πρόγραμμα F-35 λόγω της αγοράς των S-400 από τη Ρωσία, κάτι που δείχνει ότι οι χώρες του ΝΑΤΟ έχουν επιφυλάξεις για τη στρατιωτική της αξιοπιστία.
Η Γαλλία και η Γερμανία δεν θα ήθελαν να μοιραστούν προηγμένη τεχνολογία με την Τουρκία, ειδικά αν υπάρχει κίνδυνος να χρησιμοποιηθεί κατά ευρωπαϊκών συμφερόντων.
Η Τουρκία αναπτύσσει το Kaan, το οποίο θεωρητικά θα είναι μαχητικό 5ης γενιάς. Έχει επίσης επαφές με το Ηνωμένο Βασίλειο μέσω του προγράμματος GCAP.
Η Άγκυρα προσπαθεί να επαναπροσεγγίσει τη Δύση και να εξασφαλίσει πρόσβαση σε προηγμένη αεροπορική τεχνολογία, αλλά το SCAF είναι μάλλον απρόσιτο γι’ αυτήν. Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ισπανία δεν θα ήθελαν να εμπλακεί ένας “απρόβλεπτος” εταίρος σε ένα τόσο στρατηγικό πρόγραμμα.
Διαβάστε επίσης στο geostratigika.gr
Τουρκία: Έρχεται ο αντιπλοϊκός βαλλιστικός πύραυλος TAYFUN για τις Belharra;
Meteor: Τελικά έτσι εξηγείται η ακύρωση της αγοράς των επιπλέον Rafale;