Η συμφωνία της Ελλάδας με τη Γαλλία για την αγορά 16 πυραύλων Exocet MM40 Block 3c (14 Απριλίου 2025) δεν περιλάμβανε πυραύλους cruise μεγάλου βεληνεκούς, όπως ο Naval Scalp/MdCN, για διάφορους στρατηγικούς, οικονομικούς και διπλωματικούς λόγους.
Ο MdCN (Missile de Croisière Naval) έχει κόστος περίπου 2,5-3 εκατ. ευρώ ανά πύραυλο, σημαντικά υψηλότερο από τους Exocet (~2 εκατ. ευρώ/πύραυλος). Η απόκτηση μιας επαρκούς ποσότητας MdCN (π.χ. 20-30 πυραύλων) θα αύξανε το κόστος της συμφωνίας πέρα από τα 32 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν για τους 16 Exocet, επιβαρύνοντας τον αμυντικό προϋπολογισμό της Ελλάδας.
Η Ελλάδα επενδύει ήδη σημαντικά ποσά σε άλλα προγράμματα, όπως οι φρεγάτες FDI Belharra (3,5 δισ. ευρώ για τρεις, με προοπτική τέταρτης), τα μαχητικά Rafale (2,5 δισ. ευρώ για 24), και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 Viper (~1,2 δισ. ευρώ). Η προμήθεια MdCN πιθανότατα θεωρήθηκε λιγότερο επείγουσα σε σχέση με την άμεση ενίσχυση των αντιπλοϊκών δυνατοτήτων μέσω Exocet.
Η Ελλάδα φαίνεται να ακολουθεί σταδιακή στρατηγική, ενισχύοντας πρώτα τις υπάρχουσες δυνατότητες (Exocet) πριν επενδύσει σε πιο δαπανηρά και πολύπλοκα συστήματα όπως ο MdCN.
Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) επικεντρώνεται στην αποτροπή στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, όπου οι Exocet MM40 Block 3c (βεληνεκές ~200 χλμ., ικανότητα πλήξης ναυτικών και χερσαίων στόχων) καλύπτουν αποτελεσματικά τις τρέχουσες απειλές, όπως πιθανές ναυτικές κινήσεις της Τουρκίας. Οι MdCN, με βεληνεκές 1.000+ χλμ., είναι πιο κατάλληλοι για στρατηγικά πλήγματα σε βάθος, κάτι που δεν αποτελεί άμεση προτεραιότητα για την Ελλάδα.
Οι φρεγάτες FDI που αποκτά η Ελλάδα είναι εξοπλισμένες για να φέρουν Exocet, ενώ η ενσωμάτωση MdCN απαιτεί συμπληρωματικές τροποποιήσεις (π.χ. επιπλέον κάθετοι εκτοξευτές Sylver A70) και εκπαίδευση, αυξάνοντας το κόστος και τον χρόνο υλοποίησης. Οι Exocet, ως γνωστό σύστημα στο ΠΝ, ενσωματώνονται πιο γρήγορα.
Οι 16 Exocet αποτελούν μια συμπληρωματική προμήθεια για την κάλυψη άμεσων κενών, ιδιαίτερα στις πυραυλακάτους Super Vita και τις επερχόμενες Belharra. Οι MdCN, ως πιο εξειδικευμένο όπλο, απαιτούν μεγαλύτερο αριθμό για επιχειρησιακή αξία, κάτι που ίσως εξεταστεί σε επόμενη φάση.
Την ίδια ώρα, η Γαλλία προωθεί τον MdCN ως στρατηγικό όπλο, περιορίζοντας την εξαγωγή του σε χώρες με στενή συμμαχία ή χωρίς περιφερειακές εντάσεις που θα μπορούσαν να κλιμακωθούν. Η Ελλάδα, αν και στρατηγικός εταίρος, βρίσκεται σε ευαίσθητη γεωπολιτική θέση λόγω της αντιπαράθεσης με την Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ. Η παροχή MdCN θα μπορούσε να θεωρηθεί από την Τουρκία ως προκλητική κίνηση, περιπλέκοντας τις σχέσεις Γαλλίας-ΝΑΤΟ.
Η Γαλλία μπορεί να επιθυμεί να αποφύγει την παροχή όπλων που θα μπορούσαν να κλιμακώσουν τις εντάσεις στο Αιγαίο, περιορίζοντας τη συμφωνία σε πιο «αμυντικά» συστήματα όπως οι Exocet, που δεν αλλάζουν δραματικά την περιφερειακή ισορροπία.
Η απουσία MdCN στη συμφωνία μπορεί να αποτελεί τακτική κίνηση, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για μελλοντική προμήθεια, πιθανώς σε συνδυασμό με την τέταρτη Belharra ή άλλα προγράμματα (π.χ. FC/ASW πυραύλους).
Να σημειωθεί ότι η χρήση MdCN απαιτεί νέες διαδικασίες εκπαίδευσης, προσομοιωτές και υποδομές για τη διαχείριση πυραύλων cruise, κάτι που θα καθυστερούσε την επιχειρησιακή ετοιμότητα σε σύγκριση με τους Exocet, που είναι ήδη οικείοι στο ΠΝ ενώ η εξαγωγή MdCN υπόκειται σε αυστηρούς γαλλικούς και ευρωπαϊκούς κανονισμούς εξαγωγής όπλων που απαιτούν έγκριση σε υψηλό επίπεδο. Η Γαλλία μπορεί να απέφυγε την ένταξή του για να αποφύγει χρονοβόρες διαδικασίες ή διεθνείς αντιδράσεις.
Διαβάστε επίσης:
Τι αλλάζει με τους 16 νέους Exocet που πήρε η Ελλάδα από τη Γαλλία