Το πρόγραμμα φρεγάτας κλάσης Constellation του Αμερικανικού Ναυτικού είναι τρία χρόνια πίσω από το χρονοδιάγραμμα… σε μόλις πέντε χρόνια από την έναρξή του.

Το πρόγραμμα FFG-62 (Constellation-class) ξεκίνησε το 2020, με τη Fincantieri Marinette Marine να αναλαμβάνει σύμβαση 795 εκατ. δολαρίων για το πρώτο πλοίο, βασισμένο στο σχέδιο της ευρωπαϊκής φρεγάτας FREMM. Η κατασκευή της πρώτης φρεγάτας, USS Constellation, άρχισε τον Αύγουστο 2022, με αρχική προβλεπόμενη παράδοση τον Σεπτέμβριο 2026.

Τον Ιανουάριο 2024, το Ναυτικό ανέφερε καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους (παράδοση το 2027), λόγω έλλειψης ειδικευμένων εργατών και προβλημάτων στην προσαρμογή του σχεδίου FREMM.

Τον Απρίλιο 2024, η καθυστέρηση επεκτάθηκε σε τρία χρόνια, με νέα εκτίμηση παράδοσης το 2029, σύμφωνα με το USNI News καθώς η λεπτομερής σχεδίαση ήταν μόνο 80% ολοκληρωμένη το 2022, αντί για το απαιτούμενο 85%-90%, οδηγώντας σε συνεχείς τροποποιήσεις.

Το πλοίο παρουσίασε απροσδόκητη αύξηση βάρους κατά 10% (2020-2023), που μπορεί να περιορίσει την ταχύτητα και τη δυνατότητα μελλοντικών αναβαθμίσεων.

Την ίδια ώρα, το ναυπηγείο αντιμετώπισε ελλείψεις εκατοντάδων εργατών, επιδεινώνοντας τις καθυστερήσεις.

Μέχρι τον Απρίλιο 2025, η πρώτη φρεγάτα ήταν μόλις 10% ολοκληρωμένη, με το σχέδιο ακόμη υπό τελική έγκριση, σύμφωνα με το The War Zone.

Το πρόγραμμα αντιμετώπισε προβλήματα από την αρχή, καθώς το Ναυτικό ξεκίνησε την κατασκευή χωρίς πλήρως ολοκληρωμένο σχέδιο, αντίθετα με τις βέλτιστες πρακτικές ναυπηγικής, όπως ανέφερε το Government Accountability Office (GAO) το 2024. Αυτό οδήγησε σε επανασχεδιασμούς και κόστος που ξεπερνά τα 22 δισ. δολάρια για 20 πλοία.

Το αρχικό σχέδιο είχε προβλεφθεί να έχει 85% σχέση με τις FREMM, αλλά τελικά είναι μόνο 15%, λόγω προσαρμογών στα αμερικανικά πρότυπα (π.χ. επιβιωσιμότητα, συστήματα Aegis, πυραύλους SM-2).

Σημειώνεται ότι το ναυπηγείο της Fincantieri στο Ουισκόνσιν αντιμετώπισε ελλείψεις σε τεχνίτες και μηχανικούς, παρά τα κίνητρα 50 εκατ. δολαρίων από το Ναυτικό.

Με τις αμερικανικές φρεγάτες κλάσης Constellation τα ίδια προβλήματα με αυτά των Littoral Combat Ships και των αντιτορπιλικών Zumwalt-class επαναλαμβάνονται, δείχνοντας συστημικές αδυναμίες στη ναυπηγική διαχείριση του Ναυτικού.

Το κόστος ανά πλοίο έχει αυξηθεί από ~1 δισ. δολάρια σε ~1,4 δισ. δολάρια, με πιθανότητα περαιτέρω αύξησης.

Η καθυστέρηση αφήνει το Ναυτικό χωρίς φρεγάτες μέχρι το 2029, αναγκάζοντας τα αντιτορπιλικά (Arleigh Burke-class) να καλύψουν ρόλους συνοδείας.

Διαβάστε επίσης:

Μπορούν να εκσυγχρονιστούν τα ελληνικά Mirage σε Mirage 2000D RMV;

Γιατί η συμφωνία με τη Γαλλία δεν περιλάμβανε πυραύλους cruise μεγάλου βεληνεκούς (π.χ. MdCN) αλλά μόνο 16 Exocet;