Ολοκληρώθηκε η πρώτη θαλάσσια δοκιμή του τουρκικού μη επανδρωμένου αυτόνομου υποβρύχιου οχήματος STM NETA που αναπτύχθηκε από την τουρκική εταιρεία STM και παρουσιάστηκε στο SAHA EXPO 2024.
Το STM NETA 300 είναι ένα συμπαγές, αρθρωτό (modular) αυτόνομο υποβρύχιο όχημα που μπορεί να λειτουργήσει σε βάθος έως 300 μέτρα και έχει αυτονομία ως 24 ώρες με μία φόρτιση μπαταρίας και μέγιστη ταχύτητα 5 κόμβοι (9 χλμ/ώρα).
Το STM NETA 300 έχει σκοπό την ανίχνευση και καταστροφή ναρκών, την επιτήρηση, τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, την αναγνώριση και την προστασία λιμανιών.
Μπορεί επίσης να ασχοληθεί με την επιθεώρηση υποθαλάσσιων αγωγών, την έρευνα ναυαγίων, γεωφυσικές μελέτες και τη θαλάσσια αρχαιολογία.
Φέρει sonar πλευρικής σάρωσης (side-scan sonar), sonar πλήρωσης κενών (gap-filler sonar) και προαιρετικά sonar συνθετικού διαφράγματος (synthetic aperture sonar) για υψηλής ανάλυσης σάρωση.
Η επιτυχής πρώτη θαλάσσια δοκιμή σηματοδοτεί την πρόοδο του οχήματος προς επιχειρησιακή χρήση από το Τουρκικό Ναυτικό, με κύριο στόχο την ανίχνευση ναρκών.
Η ανάπτυξη του STM NETA 300 εντάσσεται στη στρατηγική της Τουρκίας για την ενίσχυση της ναυτικής της ισχύος στο πλαίσιο της «Γαλάζιας Πατρίδας» (Mavi Vatan), που περιλαμβάνει διεκδικήσεις στη θαλάσσια ζώνη του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, περιοχές όπου η Ελλάδα έχει κυριαρχικά δικαιώματα και συμφέροντα. Ακολουθούν οι πιθανές επιπτώσεις:
Το NETA 300, με την ικανότητά του να επιχειρεί αυτόνομα σε βάθος 300 μέτρων, μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα της Τουρκίας να επιτηρεί υποθαλάσσιες περιοχές, όπως τα στενά του Αιγαίου ή την ΑΟΖ της Κύπρου. Αυτό μπορεί να δυσκολέψει τις ελληνικές ναυτικές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Κάσος και η Κάρπαθος, όπου η Τουρκία έχει αντιδράσει σε ελληνικές δραστηριότητες (π.χ. πόντιση καλωδίου το 2025).
Η δυνατότητα ανίχνευσης ναρκών και ανθυποβρυχιακού πολέμου ενισχύει την προστασία του τουρκικού στόλου, συμπεριλαμβανομένων πλοίων όπως το Anadolu, έναντι ελληνικών υποβρυχίων (π.χ. Type 214 Papanikolis).
Η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμα αντίστοιχο αυτόνομο υποβρύχιο όχημα (UUV) με τις δυνατότητες του NETA 300. Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό βασίζεται κυρίως σε επανδρωμένα πλοία ναρκοθηρίας και υποβρύχια, όπως τα Type 214, αλλά η απόκτηση UUVs θα μπορούσε να ενισχύσει την ικανότητα επιτήρησης και ανίχνευσης ναρκών στο Αιγαίο.
Η ανάπτυξη ή προμήθεια παρόμοιων συστημάτων, όπως το αμερικανικό REMUS ή το γαλλικό AUV A18-M, θα μπορούσε να εξισορροπήσει το τουρκικό πλεονέκτημα. Εναλλακτικά, η Ελλάδα θα μπορούσε να συνεργαστεί με το Ισραήλ, που διαθέτει προηγμένα UUVs όπως το IAI Heron, για την ανάπτυξη αντίστοιχων τεχνολογιών.
Διαβάστε επίσης:
Πώς αλλάζει το Πολεμικό Ναυτικό με δύο γαλλικά υποβρύχια Scorpene – Οι πύραυλοι και οι τορπίλες
ΚΥΣΕΑ: Ποιο είναι το πυραυλικό πυροβολικό εμβέλειας 300 χλμ. σε νησιά και Έβρο;